طریقه مصرف قارچ گانودرما چیست

مصرف قارچ گانودرما

قارچ گانودرما معمولا بر روی کنده های درخت یا محیط هایی که از براده های چوب پوشیده شده رشد می کند. قارچ گانودرما زمانی که خشک شود تبدیل به یک ماده ی نسبتا سخت می شود. مولکول هایی دارویی این گیاه در میان کیتین قرار به شکل غیر قابل هضم هستند. روش های مصرف قارچ گانودرما به شکل معمول به شیوه عصاره، دمنوش و مکمل است. استفاده از دمنوش قارچ گانودرما به عنوان متداول ترین شیوه مصرف قارچ گانودرما استفاده از دمنوش آن است. نکته قابل توجه اینکه مدت زمان طولانی تری برای دم کردن این گیاه نسبت به نوشیدنی های سنتی لازم است. استفاده از قارچ گانودرما به شکل دمنوش باعث می شود که مولکول های دارویی در این گیاه آزاد شوند.

نحوه مصرف صحیح قارچ گانودرما چیست

قارچ گانودرما به شکل طبیعی دارای طعمی تلخ و تقریبا ناخوشایند است و به همین علت امکان استفاده از آن به صورت خام وجود ندارد. به همین دلیل از دیرباز در طب سنتی شرق دور این قارچ را خشک کرده و سپس آن را خرد کرده یا ساییده و بعد مصرف می کنند. جالب است بدانید که این قارچ را به شیوه های مختلف نظیر دمنوش، اضافه کردن به مواد غذایی یا به شکل چایی استفاده می کنند.
برای مصرف قارچ گانودرما به شکل دمنوش باید آن را در آب داغ حرارت بدهید تا پوسته ی کیتین آن شکسته شده و پلی ساکاریدها آزاد شوند، این پلی ساکاریدها به شکل طبیعی در سیستم گوارشی به شکل مایع و جامد وجود ندارند. می توانید برای تهیه دمنوش از تکه های قارچ خشک شده یا پودرشده استفاده کنید. هر کس می تواند بنا بر نیاز درمانی خود برای دمنوش قارچ گانودرما یک فرمول داشته باشد می توانید این دمنوش را به همراه دمنوش های گیاهی دیگر استفاده کنید تا طعم نسبتا ناخوشایند آن باعث آزار شما نشود. برخی از کارشناسان طب سنتی عقیده دارند بهترین مواد مکمل برای چای قارچ گانودرما عسل، لیمو و شیره ی افرا است.

نحوه مصرف قارچ گانودرما

میزان مصرف قارچ گانودرما چه اندازه است

طبق دستورالعمل های باقی مانده از سالیان دراز و نظریات کارشناسان طب سنتی میزان مصرف استاندارد قارچ گانودرما برای یک فرد بالغ در روز بین 3 تا 5 گرم است. البته در مواردی مشاهده شده است که بر اساس نوع بیماری و شدت آن مصرف تا 15 گرم نیز برای بیماری های حاد نیز تجویز می شود. مانند هر ماده ی دارویی دیگری مصرف قارچ گانودرما ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک شود که بسیار هم نادر است این واکنش ها ممکن است به صورت دل درد بروز کند. افرادی که تازه شروع به مصرف این ماده کرده اند بهتر است از مقادیر کم شروع کرده تا مشکل جدی برایشان پیش نیایید.
از دیگر ویژگی های دمنوش گانودرما این است که می توانید مقدار زیادی دمنوش را دم کرده و در یخچال نگه داری کرده بدون اینکه خاصیت آن تغییری کند استفاده کنید.

نکات مهم درباره مصرف قارچ گانودرما چیست

در هنگام مصرف قارچ گانودرما باید از مصرف سردیجات اجتناب کنید. بهتر است مصرف این قارچ را از دُز پایین شروع کرده و به مرور زمان افزایش دهید تا موجب ناراحتی های گوارشی نشود.
برای تسریع درمان و افزایش جذب قارچ گانودرما بهتر است که این ماده نیم ساعت پیش از صبحانه تناول شود نکته مهم اینکه در صورت نداشتن ناراحتی معده از این روش استفاده کنید. افرادی که درمان این قارچ به شکل مکمل را انتخاب کرده اند بهتر است به همراه غذا استفاده کنند.
مصرف ویتامین ث به همراه قارچ گانودرما باعث می شود که عملیات جذب بهتر انجام بگیرد.
افرادی که دوره ی شیمی درمانی را می گذرانند بهتر است از مصرف قارچ اجتناب کنند به دلیل تاثیر داروهای شیمیایی تاثیر این دارو از بین می رود. بهتر است این دارو را بعد از دوره شیمی درمانی استفاده کنید.
مصرف قارچ گانودرما در کنار ورزش های سبک مانند پباده روی عملکرد بهتری دارد.
در زمان مصرف قارچ گانودرما بهتر است برخی غذاها استفاده نشود برای تاثیر بیشتر این قارچ بهتر است موادی را که حاوی گلوتن هستند را مصرف کنید این مواد شامل انواع لبنیات ها مانند شیر، پنیر و ماست، سویا، ذرت می شود. بهتر است در طول دوره ی درمان موادی مانند ماهی، آجیل ها و تنقلات درختی و زمینی اجتناب کنید و یا به شکل جزئی مصرف شود.

نحوه مصرف قارچ گانودرما

مصرف قارچ گانودرما به شکل روغن

یکی از روش های بسیار مناسب برای قارچ گانودرما مصرف آن به شکل روغن است، این شیوه خاصیت بسیار زیادی دارد. استفاده از روغن قارچ گانودرما باعث می شود که کاهش دادن کلسترول بد خون، جلوگیری از لخته شدن خون،فزایش جریان خون،جلوگیری از ریزش و سفید شدن آن، درمان بیماری های قلبی، تقویت حافظه و همچنین پاکسازی پوست و از بین بردن جای لک ها و جوش را باعث می شود.

مصرف قارچ گانودرما و تاثیر آن در درمان بیماری ها

افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند قارچ گانودرما را در فاصله ی صبح تا غروب استفاده کنند و بعد از گذشت این زمان استفاده از آن اکیدا توصیه نمی شود. مصرف قارچ گانودرما برای افراد دیابتی در هنگام شب خصوصا زمان خواب بسیار خطرناک است و ممکن است باعث افت شدید فشار خون شده و خطر رفتن به کما را برای این افراد به وجود آورد. همچنین افراد دیابتی که در طول روز این قارچ را مصرف می کنند بهتر است در هنگام خواب وضعیت فشار و قند خود را چک کرده و در صورت پایین بودن آن مواد شیرین مصرف کنند.
فرادی که به بیماری آسم دچار هستند بهتر است قارچ گانودرما را با آب ولرم ترکیب کرده و مصرف کنند.
افرادی که پس از مصرف قارچ گانودرما در سر انگشتان خود احساس سوزش و گزگز می کنند بهتر است این مشکل را با مصرف ویتامین ای برطرف کنند.
در صورت بروز خشکی در پوست نیز می توانید از کرم ها و روغن های مرطوب کننده استفاده کنید. نکته ی پایانی این است که قارچ گانودرما مانند هر ماده ی دیگری ممکن است عملکرد متفاوتی در بدن افراد به جا بگذارد و طول درمان آن در هر فرد به یک شکل است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *